Hoi allemaal!

Ik heb een aantal video’s gemaakt over zangtechniek met als bedoeling een overzicht te geven wat allemaal kan met je stem en waarom we bepaalde oefeningen doen. Zangtechniek is nogal breed en in de les hebben we meestal maar tijd om ons te focussen op kleine stukjes van zangtechniek. Onderstaande video’s (die verborgen op Youtube staan) geven een overzicht en ook het verband tussen de oefeningen.

1.) Ademhaling en ademsteun

In de onderstaande video’s vind je alles over ademhaling en ademsteun!

Laag ademen: https://youtu.be/X0AxIiY1nRo

Ademsteun: https://youtu.be/hQKoQ0HpKh8

2.) Een open keel!

Een open keel is heeel belangrijk!

https://youtu.be/LH-_kJ45b90

3.) Twang

Alles gaat veel makkelijker met een beetje ’twang’!

Twang theorie: https://youtu.be/H0wcFxE9DS0

Twang oefeningen: https://youtu.be/KykND7t7okI

4.) Kopstem, borststem, dikke, dunne stembanden, falset en belten, EVT methode

Wat betekenen die termen nou?, hoe klinkt het?, en hoe gebruik ik het?

https://youtu.be/Y0LMnpl23dc

5.) Mengen, overschakelen, mixed voice

Hoe zorg je dat borststem en kopstem soepel overlopen en dat je niet hoort dat je overschakelt? Kijk eerst de video en doe daarna de losse audio oefeningen!

https://youtu.be/AxklRhiX5dc

6.) Belten, curbing, overdrive en edge, CVT methode

De CVT methode heeft makkelijkere manieren ontwikkeld om belten te trainen en maakt daarin ook een onderscheid tussen verschillende sounds en volumes. Daar komen de termen curbing, overdrive en edge om de hoek. Het oefenen van deze sounds maakt hard en hoog knallen veel makkelijker!

https://youtu.be/_yRUX7BDTiQ

NB! Zie curbing, overdrive en edge als echt andere versnellingen waar je naartoe schakelt, waar je echt per versnelling vooral heel veel verschil moet maken in het volume t.o.v. de vorige versnelling. Ook de twang wordt meer toegevoegd in ”versnellingen”.

Ritme training

Lees eerst deze pagina’s over ritme. In dit hoofdstuk vind je de basis.

Extra ritme documenten:

Op verzoek kan ik je een hele cursus ritmetikken toesturen.